Loont het om te investeren in een oldtimer?
De coronapandemie heeft niet enkel ons dagelijks leven beïnvloed, maar ook de financiële wereld op zijn kop gezet. Een opvallende trend hierbij was de hernieuwde interesse in oldtimers als alternatieve beleggingsmogelijkheid. Deze tendens resulteerde niet enkel in een toename in de verkoop van klassieke wagens, maar in een stijging van hun respectievelijke waardes. Toch is het investeren in oldtimers niet zonder risico's. In dit artikel bekijken we de voordelen en hindernissen voor wie dergelijke belegging overweegt..
Beleggen buiten de begane paden
Tijdens de coronapandemie zochten heel wat beleggers naar manieren om hun geld te laten groeien, gezien traditionele beleggingsvormen minder aantrekkelijk werden. Deze zoektocht resulteerde in een hernieuwde interesse in oldtimers en zeldzame auto's, wat daarmee de waarde ervan deed stijgen.
Het belang van marktkennis en veilingen
Bij het investeren in oldtimers is gedegen marktkennis essentieel. Veilingen vormen een belangrijke pijler van deze markt. Traditionele veilinghuizen zoals Sotheby's en Bonhams organiseren fysieke veilingen waar unieke auto's van eigenaar wisselen, maar het waren vooral online veilingplatforms zoals Catawiki en Troostwijk Auctions die de drempel wisten te verlagen en ook een breder scala aan prijsklassen gingen etaleren. Al zijn er verschillende vaste factoren die dat prijskaartjes sowieso zullen bepalen, waaronder zeldzaamheid, historische waarde en merkprestige.
De kosten en uitdagingen van beleggen in oldtimers
Investeren in oldtimers is echter geen eenvoudige weg naar gegarandeerde winst. Het vergt een aanzienlijke initiële investering en voortdurende kosten. Nagenoeg uitsluitend auto's met een waarde van meer dan 100.000 euro bieden op de lange termijn rendement. Bovendien is het belangrijk om een veilige opslagruimte te hebben, aangezien deze auto's kwetsbaar zijn voor weersomstandigheden en slijtage. Onderhoud, schaarse onderdelen, verzekeringen en andere bijkomende kosten moeten ook worden ingecalculeerd.
Het belangrijkste is echter om te investeren in auto's die potentieel hebben en om een gedegen kosten-batenanalyse te maken voor de restauratiekosten. Een professionele restauratie is risicovol, maar zo'n grondige opknapbeurt kan wel een interessante strategie vormen om waarde aan een oldtimer toe te voegen, op voorwaarde dat deze door experten gebeurt.
Zo wist een door kenners gerestaureerde Ferrari 250 GTO uit 1962 in 2018 een brute 80 miljoen dollar in het laatje te brengen. Van de GTO in kwestie, met het iconische Scaglietti-chassis, werden slechts 36 stuks gebouwd, wat de hoge veilingprijs al enigszins weet te verantwoorden. Bij deze veiling ging het om de versie met racenummer 3 en chassisnummer 3413 GT. Al was dit nog steeds niet de duurst geveilde auto ooit. Die eer gaat sinds 2022 naar de 955 Mercedes-Benz 300 LR Uhlenhaut Coupé, die 143 miljoen dollar opleverde.
De grillige aard van de oldtimermarkt
Een van de grootste risico's bij het investeren in oldtimers is de volatiliteit van de markt. De populariteit van bepaalde merken en modellen kan sterk schommelen, wat invloed heeft op de waarde van de auto's. Het is mogelijk dat een auto die vandaag veel waard is, in de toekomst aanzienlijk in waarde daalt. Maar het omgekeerde kan ook gebeuren: een bescheiden geprijsde oldtimer kan plotseling in waarde stijgen.
Het Miglia-oordeel?
Een passie met financiële kansen Investeren in oldtimers kan een boeiende en lonende onderneming zijn, vooral voor liefhebbers van klassieke auto's. Het is echter belangrijk om realistische verwachtingen te hebben over het rendement en de risico's die eraan verbonden zijn.
Voordat u besluit om te investeren, is gedegen onderzoek en begrip van de markt essentieel. Overweeg ook andere beleggingscategorieën en investeer alleen geld dat u bereid bent te verliezen. Investeren in oldtimers gaat verder dan financiële opbrengst; het omvat passie, kennis en een goed begrip van de unieke dynamiek van deze markt. En uiteraard ook de perfecte oldtimerverzekering op maat!